Met zorg ontwikkelde persona’s belanden, ondanks de goede bedoelingen, vaak in de bureaulade zonder dat er daadwerkelijk mee gewerkt wordt. Dit is natuurlijk zonde van het werk dat er in een persona is gestoken. Maar het is vooral zonde van de gemiste kansen. In deze blog 5 tips om van je persona een succes te maken.

Tip 1    Zorg dat je vooraf weet hoe de persona’s ingezet gaan worden

Inventariseer nog voor het ontwikkelen van een persona hoe en door wie deze gebruikt gaat worden. Worden de persona’s gebruikt voor marketing- en salesdoeleinden, bij productontwikkeling? Maar mogelijk ook door de afdelingen inkoop en aftersales of logistiek. Dit is natuurlijk afhankelijk van je organisatie en de branche waarin je actief bent. Verdiep je in de werkzaamheden van de verschillende afdelingen, zodat de persona’s straks voor alle afdelingen binnen de organisatie van toegevoegde waarde zijn.

Tip 2    Commitment is everything

Om succesvol met persona’s te kunnen werken is commitment van andere afdelingen van groot belang. Zorg dat alle afdelingen met de persona’s kunnen én willen werken. Afdelingen betrekken bij de inventarisatie en ontwikkeling helpt hier enorm bij. Bovendien zorg je er op deze wijze voor dat ook zij daadwerkelijk iets met de persona’s kunnen. Bij de productontwikkeling kunnen andere kenmerken en eigenschappen van de persona van belang zijn, dan voor de marketing.

Tip 3    Maak de persona’s zichtbaar

Zorg dat de persona’s zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door op verschillende plaatsen posters op te hangen van de persona. Liefst aangepast voor de afdeling/locatie, zoals bijvoorbeeld bij het koffie-apparaat een persona met een kop koffie in zijn/haar hand en een quote over koffiedrinken die de tone of voice heeft van de persona.

Tip 4    Werken met acteurs

Een mooie manier om persona’s letterlijk tot leven te brengen is werken met acteurs. Je kunt dan voor elke afdeling een video maken waarin de voor hun belangrijke kenmerken en eigenschappen van de persona naar voren komen.

Deze acteurs kun je ook gebruiken voor trainingen waarin gebruik wordt gemaakt van rollenspel. En als je dan ook nog een fotosessie organiseert met dezelfde acteur, heb je gelijk goede foto’s om de persona te verbeelden.   

Tip 5    Laat intern zien dat het werkt

Laat zien dat het werkt en vier de successen. Wees scherp op succesen van andere afdelingen, zorg dat deze gevierd worden. Maak dit dan goed zichtbaar voor anderen binnen de organisatie.

Op onze website vind je veel meer blogs over persona’s, maar ook andere onderwerpen als o.a. branding, positionering en vormgeving.

Vond je deze blog interessant? Meld je dan aan en je ontvangt als eerste mijn blogs. En maak je geen zorgen, dat zijn er maximaal een stuk of 4 per jaar.

John van der Meer
Conceptdenker bij Vandermeer communicatie