Het werken met persona’s brengt je dichter bij je doelgroep(en). Een persona geeft een doelgroep een gezicht, waardoor het makkelijker is om je in je doelgroep te verplaatsen. Het zorgt er voor dat het maken van een uiting/boodschap makkelijker en doeltreffender gaat. Het maken van een persona kun je laten doen door specialisten op basis van een grondig doelgroeponderzoek. Of samen met een aantal mensen binnen je organisatie, die de doelgroep goed kent, al dan niet aangevuld met iemand van je reclame- of communicatiebureau. Als jouw organisatie zich richt op meerdere doelgroepen, dan zul je voor elke doelgroep minimaal 1 persona nodig hebben. Je kunt het zo specifiek maken als je zelf wilt.
Stap 1 – Naam
Elke persona krijgt zijn of haar eigen naam. Bijvoorbeeld Kees, Eva of Jan-Hendrik. Zo zorg je ervoor dat een persona gaat leven binnen je organisatie en iedereen weet waar je het over hebt. Dit is de lastigste en meest subjectieve beslissing bij het maken van een persona. Het moet wel een ‘echte’ Jan-Hendrik of ‘echte’ Eva zijn in de beleving van de mensen die er mee gaan werken.
Stap 2 – Wie en wat is hij/zij
Probeer zoveel mogelijk een beeld te schetsen van de persoonlijkheid achter de naam. Leeftijd, geslacht, opleiding(en), denkniveau, professie, fase van de carrière, beheersing van talen, inkomen, burgerlijke staat, kinderen, hobby’s, interesse, technische kennis, enz., enz.. Hoe completer het beeld (zonder te overdrijven), hoe beter.
Stap 3 – Demografische gegevens
Om een compleet beeld te geven van de persona is het noodzakelijk ook de omgeving en omstandigheden in kaart te brengen. Zoals woonplaats, soort woning, omgeving, reiswijze of reistijd.
Stap 4 – Wensen en doelen
Beschrijf de doelen, wijze van gebruik en wensen die de persona heeft met jullie product(en) of dienst(en). Denk hierbij ook aan secundaire behoeftes als bestelwijze, levertijd, enz..
Stap 5 – Zorgen en ergernissen
Wat zijn de zorgen en ergernissen van de persona. Dit is vaak een eyeopener voor organisaties. Maakt de persona zich zorgen om de kwaliteit, leveringsbetrouwbaarheid, prijsniveau of dat een product wel teruggestuurd kan worden? Is het een ergernis dat er met deellevering gewerkt wordt of als er geen vast contactpersoon is? Goed om ook dit in kaart te brengen voor de interne organisatie.
Stap 6 – Quote en tone of voice
Probeer in een korte quote de behoefte en de tone of voice van je persona weer te geven. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil een goed product voor een eerlijke prijs, van een betrouwbare leverancier die begrijpt hoe het in onze branche werkt ’ of ‘Geen gezeur, ik wil goed spul voor niet te veul’.
Stap 7 – Uiterlijk
Om letterlijk een beeld te kunnen vormen heeft de persona een gezicht nodig, dit maakt het makkelijker je direct tot hem/haar te richten. Dit kan door middel van een illustratie of foto. Nu heb je je persona af, maar hoe ga je er mee aan de slag?
Wil je tips, lees dan de blog ‘5 Tips om van persona’s een succes te maken’.
Op onze website vind je veel meer blogs over persona’s, maar ook andere onderwerpen als o.a. branding, positionering en vormgeving.
Vond je deze blog interessant? Meld je dan aan en je ontvangt als eerste mijn blogs. En maak je geen zorgen, dat zijn er maximaal een stuk of 4 per jaar.
John van der Meer
Conceptdenker bij Vandermeer communicatie