Marketing komt voor een groot deel neer op bouwen aan een sterk merk. Branding dus. Branding is alles wat je doet om je merk een plek te geven in het hart van je doelgroep.

De keuze voor een merk of firma wordt voornamelijk bepaald door het merkgevoel. Zelfs bij de business-to-business keuze.

Branding is een psychologisch proces, waarin een merk zich beetje voor beetje nestelt in het geheugen van de de doelgroep. Maar hoe bouw je nou zo’n sterk merk?  Er zijn drie kernprincipes waar je mee te maken hebt als het gaat om branding.

De positie

Verbind je merk daarom met iets unieks, zoals een waarde, voordeel of persoonlijkheid, en laat dit op bijna vanzelfsprekende wijze aansluiten op het product, merk of organisatie. Pel de oppervlakkige eigenschappen van je product en werk je naar de kern. Zo neem je afstand van de oppervlakkige producteigenschappen. Een biertje is dan niet alleen maar lekker, maar maak er een gezellig, stoer en eigenzinnig drankje van.

Herkenbaarheid

Het is van groot belang een consistente tone of voice en stijl te creëren. Op basis van de gekozen positie ontwikkelen wij een visuele stijl die aansluit bij je merk.

Je merk wordt daardoor zo herkenbaar dat een glimp van het logo of de huisstijl op den duur genoeg is om alle branding associaties op te wekken. Wij ontwerpen allereerst een visuele stijl die nauw aansluit bij je merk en ontwikkelen ook een tone of voice voor alle uitingen.

Associaties versterken

Door je merk te koppelen aan bestaande en ingesleten associaties in de hoofden van de doelgroep versterken wij je merk en creëren wij een unieke merkbeleving.

Een voorbeeldje: boven aan de pagina van branding citeren wij Pablo Picasso. Waarom? Picasso was één van de meest creatieve schilders van de vorige eeuw en laten wij nu een creatief bureau zijn. Wij spreken hier graag jouw associaties voor aan… Zo werkt branding in grote lijnen.

Vond je deze blog interessant? Meld je dan aan en je ontvangt als eerste mijn blogs. En maak je geen zorgen, dat zijn er maximaal een stuk of 6 per jaar.

John van der Meer
Conceptdenker bij Vandermeer communicatie